onsdag 16. januar 2013

Hvorfor Sirkus Nordtug?



Om jeg har stjålet ideen fra Petter og hans nye tv-show? Nei! Hadde jeg ikke vært overbevist om at han ikke er klar over min eksistens ville jeg trodd at han hadde stjålet den fra meg.
Etter at jeg begynte å kjøre drosje for 15 år siden har jo hele livet vært et sirkus. Jeg sier det og mange andre sier det: «For et sirkus!»  Jeg har fått et inntrykk av at mange sier dette med et negativt fortegn. Mye å gjøre, strekker ikke til, mye mas, den berømte tidsklemma. Jeg har også følt sånn til tider. Men så har jeg tenkt litt… Jadajada… -helt sant! Som den dyrevennen jeg er synes jeg ikke noe om sirkus. Sirkuset i seg selv er jo flott, men jeg synes dyrene lever under stusselige forhold. Jeg har sluttet å gå på sirkus og kommer ikke til å ta med Frøya på sirkus heller før jeg finner et som ikke bruker dyr i manesjen.
Ser vi bort fra bruk av dyr så er jo sirkus noe morsomt, spennende, underholdende og til tider litt skummelt. Og sånn kan livet være også. I hvert fall mitt liv.
Jeg bruker store deler av de fleste dager på å le. Jeg er så heldig at jeg er omgitt av mange morsomme mennesker, som er villige til å by på seg selv. Jeg evner heldigvis å se det humoristiske i nesten alle situasjoner. Dessverre hender det at jeg ikke ler der jeg absolutt burde ha ledd og omvendt, men det tror jeg ikke at jeg er alene om. Det hender en sjelden gang at jeg ser på tv. Jeg betaler jo en liten formue i året for denne kassa, så noen ganger setter jeg på bare for å få valuta for pengene. Jeg kom for en liten stund siden i skade for å bli sittende å se på Asbjørn Brekke Show. Noe så ræva! Hvor lenge varte det? 30 minutter? Jeg trakk ikke på smilebåndet en eneste gang. Jeg ble sittende helt alvorlig med munnen halvåpen og sikle litt. Lette konsentrert etter humoren jeg aldri fant. Makan til dårlig tv. Men mange elsker jo dette showet. Såpass kan jeg lese ut av statusoppdateringer på Facebook. Også jeg da, som ler bare noen slipper en liten smugfis. Nei, dårlige greier.

Også selvfølgelig det andre ytterpunktet, når jeg ler så jeg tisser på meg når noe faller og slår seg. Det er faktisk litt stusselig. Men jeg kan ikke noe for det. Unnskyld for det på forhånd og etterhånd og alle andre alternativer. Det kommer garantert til å skje igjen.

Dere som kjenner meg vet at jeg møtte min mor i Fredrikstad tingrett for ett år siden. Laaaang og kronglete sak så jeg legger en link her i stedet for å gå i detaljer http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6773436

Til info så tapte jeg, men jeg har anket. Kommer det eget innlegg om denne saken? Mulig. Hvorfor skriver jeg om dette nå? FORDI det var her, i tingretten, vi ble omtalt som Sirkus Nordtug for første gang i offentligheten. Jeg har jo folk rundt meg som er engasjert i livet mitt og opptrår støttende. Dette var en åpen sak så jeg hadde vel med meg en liten hærskare på ti, elleve personer. Min mor, som var saksøkt, kom alene. Ja, ikke helt alene da. Hun hadde med seg mannen sin, en nabo og sin advokat. De drukna litt i oss representantene fra Sirkus Nordtug. Denne saken varte i to dager og da vi møtte opp andre dagen ble vi møtt av «motstandsadvokaten» med denne setningen: «Nei, se der kommer Sirkus Nordtug også jo!». Hun sa det på en motbydelig måte full av sarkasme. Det kunne jammen virke som om målet hennes var å sette oss ut av spill. Jeg for min del ble litt stolt. «Sirkus Nordtug» «Sirkus Nordtug» Jeg smakte på ordene…. Det lød jo helt fantastisk. Vi var strengt tatt bare fire med Nordtug som etternavn, men de andre blei tatt med i samme slengen. Som en slags pakkeløsning ble vi. Syntes det var flott jeg.

Jeg har som nevnt tenkt at livet mitt har vært og er et sirkus og når en advokat bekrefter det hele må det jo være sant. Kanskje det til og med ble tinglyst… Vi var jo i samme bygningen!

Når jeg for en uke siden bestemte meg for å dyppe tærne i bloggefjorden var det jo bare ett navn som klang hundre prosent behagelig i ørene; «Sirkus Nordtug!» Jeg er ikke sirkusdirektør selvfølgelig. Jeg er den som går rundt og selger popcorn og snop! Samma det vel. Sirkus er Sirkus!

At denne pompøse, lille trøndermusa tror han er kul ved å selge billetter til mitt sirkus er helt… helt… helt greit! Han er jo tross alt en stor idrettsmann med en overlevelsesevne til og med Zlatan Ibrahimovic misunner ham.


Sov godt noen og god morgen til dere andre


-Anita-

Legger ved denne for spesielt interesserte: 
 https://www.fredrikstad.kommune.no/Documents/Politikk/Formannskapet/ettersendt%20sak%20161-09.pdf

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Obs, visste ikke at gården er borte, synd.
    Ellers, like flott skrevet som alltid !!!

    SvarSlett
  3. Jeg er langt fra ferdig med den saken ;) Takk <3

    SvarSlett
  4. kjener igjen bilde fra artikkelen ;) fint bilde av ei fin dame og en vakker hund <3
    Elsker bloggen din Anita. kjempe flink til å skrive :D

    klemmer fra Katrine :D

    SvarSlett