torsdag 21. februar 2013

Det er slutt på pølsene!




Er det slutt på pølsene? Det er uansett den følelsen jeg sitter med. Det er noen få ting jeg kan en del om, en av dem er «to wiener i brød». En usunn farse stappet i tarmer, varmet og kamuflert i en gjærdeig. Det var standard i mange år. Passer til alle måltider.

Jeg har selv jobbet på en bensinstasjon. Det var riktignok i ungdommen, men jeg husker prosedyrene. Sånn her funket det i «gamle dager»:




I en pølsekoker som egentlig er en pølse«trekker» finnes det to rom. Meningen er at når det begynner å minke i den ene delen skal det legges pølser i den andre delen. Dermed har man varme pølser tilgjengelig hele tiden uten å blande de gamle med de nye. De gamle skal selges først. På bensinstasjoner finnes det tider på døgnet hvor etterspørselen av pølser er større enn andre tider. Dette lærer man seg i løpet av noen dager. En pølse som har ligget for lenge i kokeren blir grå, slapp og seig. Den blir udelikat og skal ikke selges. Pølsen skal kastes og det skal føres opp som svinn. Hele denne prosessen er en balansegang, men selv en ape kunne lært seg det. IKKE vanskelig. 







Jeg undrer meg om det nå er nye tider, andre tider. Jeg kan få kjøpt en pølse på Rema 1000 til åtte kroner. På en bensinstasjon koster akkurat den samme pølsen tjuefire kroner. Jeg vet også at grunnen til at det ikke blir fokusert på BIL og BENSIN på bensinstasjoner lenger er at det ikke blir penger av det. Det er pølsene og det andre sortimentet som lager kroner i kassa. Pølser er viktig på et servicesenter i 2013.
Så hvorfor i all verdens kresti navn og rike har de ikke varme pølser i kokeren????????? 

«Vær så god»
«Jeg skal ha to wiener i ett brød»
«Beklager, vi har ikke varme»

DETTE er ok. DETTE forstår jeg. Det kan akkurat ha vært et fotballlag og spist seg mette på tarmfarsen. Det KAN skje at man går tom. Det jeg derimot IKKE forstår og som ergrer meg langt inn i sjela er dette:
Det skjer ingenting!!!!! De konstaterer at de er tomme for varme pølser. Det foreligger ingen videre plan. De er ikke interessert i å tilby noe annet heller.
«Beklager, de siste pølsene gikk akkurat og jeg har ikke rukket å legge oppi nye. Kan jeg tilby deg en grillpølse i stedet?» Kunne dette vært en setning å ta med seg bak en disk?

Nei, det er ikke interessant med salg.  Hvor vanskelig kan det være. Jeg har full forståelse for at det kan være kjedelig å jobbe på en bensinstasjon, men dog. Det går vel an å legge oppi pølser? Ingen lukt, intet ubehag og de trenger ikke engang å bøye seg. Det er bare å dra ut en kjøleskuff, hente en neve pølser og kaste opp i kokeren. Er det bare jeg som reagerer? 

Det har gått litt sport i dette for meg nå. Jeg spiser ikke like mange pølser som jeg gjorde i drosjetiden, men nesten femti prosent av gangene jeg skal kjøpe pølse så får jeg det samme, merkelige svaret: «Beklager, vi er tomme!» Før så sa jeg: «Men kan du ikke legge opp i noen? Det kommer vel flere som skal ha pølser?» (Jeg kjenner faktisk pulsen stiger mens jeg skriver her…) Samtlige ganger får jeg blikk som lurer på om jeg er en slags alien som har kommet fra pølseplaneten og er på inspeksjon. OG som snakker et totalt fremmed språk. Nå har jeg sluttet å påpeke muligheten for å få pølsene varme. Jeg bare står og venter…. Og venter….
Responsen er interessant. Noen blir usikre og begynner å pusle med en løs tråd på genseren eller piercingen i brynet. Andre lurer «så da skal du ikke ha noe?» Finnes det andre alternativ??? FORTELL MEG OM DEM DA!!!! Noen blir faktisk på kanten til irriterte. Spesielt hvis jeg danner en kø. De har jo gitt meg beskjed om at det ikke finnes varme pølser i sjappa så hvorfor i galskapens navn står jeg fortsatt foran disken. Det er ingen bak disken som gir uttrykk for at de har planer om å legge i pølser heller. Bør jeg bare gå? 


Dette fenomenet er enda mer interessant på nattetid. Da står det ofte to bak disken og ingen kunder foran. Jaja, jeg da, men jeg gjelds jo tydeligvis ikke. Den som gir seg er en dritt, så jeg prøver meg naivt igjen: «Jeg skal ha to wiener i ett brød»… venter… Den bak kassa roper til den ved pølseavdelingen to meter unna. «To wiener i brød» venter… Den ved pølsene repliserer at det er tomt. Pølsesjefen snakker ikke til meg, men til kassesjefen. Som igjen kan informere meg: «Det er visst tomt for wiener»… venter… Da står det ên person bak kassen som ser på meg og venter OG ên person bak pølsedisken og venter. To voksne personer står og ser på meg. De lurer på mitt neste trekk. De lurer så intenst at pølsene er helt glemt. Kanskje de lurer på om hesten kan velte bonden.'


«Har du grill som er varm da?»
«Har vi varm grill?»
«Ja, vi har varm grill!»
«Ja, vi har visst varm grill!» 

Oh happy day!! :-)

Hvor har det blitt av servicen? Hvor har det blitt av lysten til å selge? Hvor har det blitt av behovet for å selge?



Alt jeg ønsker er å kjøpe to pølser i ett pølsebrød! Er det så forbanna vanskelig???

-Anita-

5 kommentarer:

  1. Hehe,kjente meg godt igjen der ja,men når man får sååå dårlig service,da nordtug,da må det skje noe,hehe.....

    SvarSlett
  2. Når du snakker om pølser på bensinstasjon. En ting er når folk sier de skal ha pølse i brød, men når de bak disken spør om de vil ha meny, hm... da stopper det opp da må de tenke. Da kommer hetetokten mine for fullt, køen vokser bak meg å kunden lurer p en hel masse. Denna tar helt kaka, onkelen min skulle kjøpe pølse på stadion. Han er av den eldre garde som sier pølse i rundstykke. Han fikk til svar" det har vi ikke,men du kan få pølse i brød!"

    SvarSlett
  3. Hehehe :) Mange tanker rundt dette temaet :)

    SvarSlett
  4. kjære tid. noen burde gå ett eller eventuelt flere salgskurs! Greit nok, på bensinstajonen der jeg jobber har vi heller ikke winere klare, nå på vinter halvåret. Men dette skyldes mye svinn, og mindere folk. Det er faktisk bare å ha litt ekstra varme på vannet. Så tar man å legger pølsene oppi kokeren/tekkeren, i det fårespørselen er der. så tar det 2 - 3 min. så er de klare! ikke trenger de å stå og vente så lenge heller, for i mellom tiden, kommer jo salogsprosessen. (spøsmålene om det skal være no på pøla/pølsene eventuelt dikke til? slå inn eventuelle varer. og ta i mot betaling) Og man står vel ikke bak kassa og glor på kunden som en dum gjøk, uten å tilby noe! enten det skulle være mat eller annen fom for hjelp!
    enkel regel til bensinstasjonsannsatte: si hei, få øyenkontakt. mersalg, kvitering, pose, og si hade. Og generelt vær hyggelig og hjelpsom, til beste evne!

    merket jeg ble meget frustret over å lese dette! Når man jobber på ett sted der salg og servis står i fokus. så skal man jo fokusere på det og!!!

    vel, vel Anita. hos meg kan du i alle fall få to winer i brød/rundstykke på 2 min. eller eventuelt en dobbel burger til 99 kr med drikke på 3 -4 min ;)

    SvarSlett
  5. Og jeg har 2 minutter å vente! HVIS det er noe å vente på ;) Kommer til deg neste gang :)

    SvarSlett