mandag 4. februar 2013

Rundetider....


Jeg kjenner til begrepet rundetider fra flere arenaer i livet mitt. I drosjesammenheng kjører man for eksempel runder forbi en holdeplass. Det fantes og jeg vil tro det fortsatt finnes drosjekunder som lukter alt annet enn solskinnshistorier. Jeg husker luktene som om det skulle vært i går. Alt fra surt hår, sure klær, gammel svette til god gammeldags møkkalukt! Da snakker vi urin og avføring! Jeg klandrer dem ikke jeg og jeg vet ikke grunnene til de forskjellige luktene, men jeg vet dette: JEG VILLE IKKE HA DEM I BILEN!!!  Det ville ingen andre heller. Når en av «lukterne» sto på en holdeplass kjørte vi glatt forbi, rundt kvartalet og forbi igjen om ingen andre hadde forbarmet seg over kunden. Til slutt måtte vi bare til pers. Jeg har ikke veldig dårlig samvittighet. Jeg kjørte virkelig min del av dem. Men dukket det opp en nummer to samme dag, helst rett etter at sete var vasket og bilen var luftet da var fingeren kjapt oppe på «pauseknappen» også ble det en pølse på Esso isteden. Slutt på rundetidene for den dagen.
 
Det finnes rundetider på sykehjemmet der farmor tilbrakte sine siste dager. Det var helt fantastisk. Der er pasientene «låst inne» med et murgjerde for å slippe følelsen av å være innestengt. I tillegg var det asfaltert en liten «vei» med svinger og kryss. De var så søte der de «børnet» rundt med rullatorene sine. Farmor boblet av konkurranseinstinkt så det var ikke akkurat bare og bare å kjøre om kapp. Hun gikk aldeles ikke av veien for halvskitne knep for å vinne heller. Rundt og rundt på banen sin, like blide og forhåpentligvis vel uvitende om at noen hadde lurt dem trill rundt. «Vi må more oss litt i ungdommen» sa hun med et glimt i øyet før hun spolet videre.

 I barnehager finnes også rundetider. Eller rettere sagt i barns verden. Det er jo det samme hvor de befinner seg. De løper kanskje ikke for å komme først i mål, snarere for å ta igjen hverandre. Hva som skjer da er uvisst. Det er mulig de bare blir enige om å bytte roller. Konkurranseinstinktet er ikke fullt utviklet på barn. Det er hverken nøye hvem som vinner eller hvordan regelverket er bygd opp. Tilsynelatende er det rundene og latteren som er viktigst! Unger er rare…

Det finnes runder i psykiatriens verden også. Det er imponerende og fascinerende hvor mange runder det er mulig for et menneske å gå uten å bli lei. Det har også ofte effekt, selv om det til tider selvfølgelig bør stoppes om det går for langt. Om det blir oppkaving i stedet for ro.  

 
På travbaner og andre idrettsbaner er det alvor med rundetidene. Der kan dem være avgjørende for om man får leve eller om man skal dø. Primært da baner med dyr. Springer du ikke fort nok så har ingen lenger bruk for deg. Det er vel ikke like dramatisk på baner som rommer mennesker, men også der er marginene små mellom hvor vidt du blir vellykket eller blir en taper. 



Egentlig så er hele livet en runde. Det kommer jo selvfølgelig litt an på hva man tror på. Hvis man ikke tror på noe så er jo livet som en strek, med en start og en ende. Kanskje det var sånn Osvaldo tenkte da han produserte «streken» på 1970 tallet…. NRK brukte han som pauseinnslag, men opprinnelig var det ikke derfor han ble skapt… 

Jeg hadde en gang en kollega som sa at hans liv besto av å stå opp, spise, jobbe, betale regninger, spise og sove. Også var det visst en slags aktivitet anhver søndag han ikke ville gå glipp av. Det vil si anhver søndag var jo feil da hans kones syklus falt på hver annen av disse anhver søndagene. Han var ganske tynn denne mannen så jeg tror ikke han spiste stort. Jeg tror ikke han druknet i regninger heller så for uten det han måtte finne på alene i dusjen og all jobbingen var det ikke stort igjen av artigheter. Han er skilt nå!

Er det mulig å hoppe av karusellen? Er det mulig å stoppe og springe rundt i sporet, kaste håndkleet på ryggen og si stopp? 

Jeg har jo en 3-åring hjemme som prater HELE tiden. Ofte får hun svar på sine millionspørsmål, men noen ganger får hun dette til svar: «Fordi det er sånn!» Forleden dag undret hun på arbeidslivet…

«Mamma, hvorfor må du dra?»
«Fordi jeg må på jobb!»
«Hvorfor må du jobbe?»
«For å tjene penger!»
«Hvorfor trenger vi penger?»
«For å ha hus og bil og mat!»
 «Hvorfor trenger vi penger for å ha det?»

DER ble det en liten pause på mor…. Med mascaraen i den ene hånda og kaffekoppen i den andre, men en sko på og jakka på halv tolv… Hæ? Hva var det hun snakket om? Jeg får nok ingen «årets mor» pris så jeg kan like godt innrømme at det er ikke alltid jeg lytter når hun prater. Jeg hører og svarer, men jeg lytter ikke. Jeg hadde grublet for mange sekunder nå så hun tok saken i egne hender og konkluderte med «Fordi det bare er sånn, mamma!» Jeg måtte haste avgårde den dagen men har tenkt litt på det i ettertid. Jeg drømmer jo støtt og stadig om et større hus. Hva om tiden er inne for å drømme om et mindre hus. En bobil… Hus og bil i ett! Mindre gjeld, mindre jobbing, mer tid… Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke tiden på da… Spekulere ut dypere svar å servere mitt avkom kanskje..?? Kanskje det er på tide at Nordtug trer av idrettsarenaen… Det vil vel bli blåst i en og annen fløyte, men hva er nytt ved det… Kanskje jeg plutselig flytter inn i DIN hage! Håper i så fall du har strøm å by på. ;) 

Ønsker alle en fantastisk dag :) 

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar