tirsdag 26. februar 2013

Slipp puppene fri, det er vår!




Når vi googler bh så kommer dette opp først: «Underverker BH - Vi selger BH av høy kvalitet.»
Hvis vi velger Wikipedia som informasjonskilde blir det ikke noe mer spennende. Med mindre vi velger å gå inn på hele ordet: brystholder. Da blir det straks litt mer interessant. Vi kan starte med bilde. «En helt alminnelig leopard-BH.» Og folk klager på min leopardveske??? Det er nærliggende å tro at grunnen til mobbingen rett og slett er misunnelse. Jentene ønsker seg sin egen leopardveske. En annen mulighet er at de synes jeg bør ha tights i samme mønster... Nei, jeg velger å tro det første. 

Av alle bilder av alle damer i alle bh’er har altså Wikipedia valgt dette bilde for å visualisere en bh. Trekk blikket cirka tre centimeter opp og svakt til høyre for kvinnens venstre brystvorte… -Ikke helt innafor, tenker jeg. 




Videre kan Wikipedia informere om at en brystholder er et klesplagg for kvinner og at plaggets formål er å støtte opp kvinnens bryster. Her stopper det litt opp for meg.  Jeg kan forstå at kvinner med over snittet store og tunge bryst kan trenge litt støtte i hverdagen. Men hva med alle oss andre?? Jeg har ikke behov for noen støtte. Jeg bærer rundt på godt og vel en håndfull, men de greier seg selv! De henger nå der! Eller står! Alt ettersom. Og hva med kvinner som har «knappene» rett på «kassa»! Hvis de føler det ubehagelig med små bryster så kan jeg sikkert skjønne det. Nå finnes det jo flotte bh’er med innlegg for å forstørre puppene. Men for hvem? Hvem er det viktig for? Jeg går også med bh. Jeg føler ikke et behov, men det skal liksom være sånn. Jeg er lei av det. Jeg testet en dag her i forrige uke. Jeg gikk en hel dag uten bh. Jeg følte det faktisk litt kleint ved etpar anledninger. Måtte trekke hestejakka ekstra godt igjen i butikken. Jeg kjente det irriterte meg. Hvordan havnet vi her da? At vi må trekke på oss et rakleverk av et seletøy for å føle oss komfortable ute blant folk… Liker ikke! 

Hvis vi oppsøker nettutgaven av store norske leksikon kan de by på mer utfyllende informasjon. Bh’en slik vi kjenner den ble lansert rundt 1912. Videreutviklet fra en type solliv cirka tretti år tidligere.
Så var det altså allikevel en kvinne som fant opp denne fangedrakten. Dama si det tenker jeg! «Nå har vi greid oss i flere tusen år uten noe ubehagelig som strammer rundt brystet. Får vel finne opp en slik anordning da….» Kanskje hun hadde en dårlig dag!



Hver gang jeg tar på en bh tenker jeg på hesten min og hva hun må tenke og føle hver gang jeg spenner på henne en sele av det ene eller andre slaget. Akkurat idet gjorden (remmen rundt magen) blir strammet blir hun bittelitt sur. Jeg forstår henne så altfor godt! Jeg trøster meg med at hver gang hennes gjord blir strammet så er det kun for et par timer. Min derimot sitter ofte på i nærmere tjue.



Hva er dette puppesirkuset egentlig? Jeg skal ikke gå i detaljer om hva Wikipedia kan fortelle oss, for det kan ødelegge såååå mye. Jeg vil nevne kort at ord som kjertel og pattedyr er med i forklaringen. Jeg som kvinne kan selvfølgelig se at noen pupper er finere enn andre, men at dette er en kroppsdel man kan går av hengslene for… -Jo, det kan jeg skjønne! Man må ikke være mann eller lesbisk for å forstå. Pupper kan være vakkert eller høyst motbydelig. Kommer sikkert an på øyet som ser. Og i hvilken sammenheng. Uansett hvordan det er eller ikke er så blir det forventet at de skal pakkes inn. De kan til nød slippes ut på en strand om sommeren, men aldri ellers. Er det på tide å klippe av båndet og ta av papiret? Vi lever i 2013. Ingen blir overrasket over noe og snart spiller det ingen rolle hvordan vi oppfører oss, hvordan vi går sminket eller kledd. Alt er greit, bare vi pakker inn puppene! De må ikke synes med mindre de danner en sprettrumpe lignende sak midt på brystkassa. Så trist atte….

-Anita-

1 kommentar:

  1. Hei og hå...dette var ett bra tema,Nordtug....men det er vel noen som føler seg støtt her også !!!!! Nei,dette er faktisk et tema vi Gutta/Menn snakker mest om hver gang vi snakker om kvinner,damer,jenter....Vi ,dvs,inkludert meg, hehe, er Veldig opptatt av dette !!! Bryster/pupper er vakkert på kvinner i en riktig size som passer resten av kroppen,men for å si for de fleste menn !!! Det MÅ være ekte....og takk for DET....!!!!!?

    SvarSlett