lørdag 2. februar 2013

Hår!


Jeg starter med å prøve å oppsummere reglene sånn som jeg tolker dem. 
 

Kvinner skal ha hår på hodet, ellers ingenting.

Menn skal visst nå i 2013 bære ganske nøyaktig den samme mengden hår som kvinner på akkurat det samme stedet.

Hva skjer med det a? Barn er hårløse! Voksne mennesker har hår! Er det en grunn til det? Nei, det er sikkert bare for morro… 

Jeg har fått med meg at flatlusa er i ferd med å bli utrydningstruet i Norge. Som om det er noe galt i det… -Grunnen er at vi barberer oss. Jeg har også fått med meg at en studie viser at de som ikke barberer seg nedentil er mer følsomme og derav har et bedre sexliv. Så vi har to valg. Flatlus eller bra sex. Blir litt feil med et Ole Brum svar her kanskje??

Hvorfor har vi hår? Primært for å skåne huden og regulere varme. Jeg skjønner hår på hodet. Over hjernen som jo er viktig! (For de fleste av oss). Men resten? Jaja, hvis går utfra bibelen da, hvor vi skulle tusle rundt nakne så forstår jeg også hår på kjønnsorganer. Tynn og sensitiv hud. Men jeg forstår ikke resten. 

Vi trenger ikke å dra lenger enn en tur på stranda for å vurdere nesten nakne kropper. Jeg ser ingen sammenheng mellom størrelse på mennesker og mengde kroppshår. Hvis det skulle være en logisk sammenheng med tanke på at hår skal skåne hud og regulere varme så burde vel tynne mennesker hatt mer hår enn tykke mennesker? Eller går det på tykkelse på huden? De med tykk hud trenger ikke like mye hår som beskyttelse…
Hva med geografiske hensyn? Trenger vi mer hår lenger sør? Jeg for min del har mer hår på legger enn lår og mer hår på underarmer enn overarmer. Trenger vi mer hår på de kroppsdelene som er lengst unna blodpumpa? Det stemmer heller ikke. Da skulle vi i så fall hatt bust på fingertupper og tær… 

Og hva er greia med ansiktshår? Menn har oftest vesentlig mer hårvekst i ansiktet enn damer. Vi kan jo diskutere «det svake kjønn» til krampa tar oss. Er det et faktum at menn er mer sensitive enn kvinner? Tåler de mindre? Tynnere hud. I så fall har jo skjønnhetspleie-industrien bomma «big time». La ikke oss kvinner være i målgruppen. Ta dere av mennene våre. De har sart hud og en dårlig innebygd termostat. 

 


Hår kan fjernes. Mulighetene er mange! Vi kan barbere, vokse, bruke laser og det finnes et usannsynlig antall kremer som skal smøres på så hår skal falle av. Uansett tar det tid å fjerne hår. Jeg mener vi burde hatt betalt for den jobben. For et styr… Også er det stubber etter to dager igjen… DET er i hvert fall ikke sexy. Det er for mye hårfjerning!  








La oss ta oss «fem» og tenke litt på hår. Er det også her i hårverden forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet? Må noen gå rundt med sytten lange hårstrå på nesetippen? Er det for å fremstå som tekkelige? Frastøtende? Eller ser de det rett og slett ikke selv? 

Jeg personlig synes det er deilig å stupe ned i en hårete brystkasse. Da føler jeg meg som en av ungene fra filmen «Kjære, jeg krympet barna». Menn bør også ha hår på legger og underarmer og en liten dæsj på magen. Jeg bifaller også litt hår på hendene og mellom midterste og innerste ledd på fingrene. Et sted jeg tenker at menn kan ha litt mindre hår er under armene. Litt skal det være, men noe av det mest motbydelige jeg vet om er menn i singlet med buskas under armene. Spesielt om sommeren da kjertlene under armene jobber som bulldosere og sender gjennomsiktig væske ut samme sted.  Jeg synes også det er vesentlig med lengden på kroppshår. Men bør være hårete. Gjerne mye hår, MEN ikke lange! Ikke ni lange hårstrå som fortsetter å kile i nesa selv om rompa er snudd til. Det er så feil det kan få blitt! 

Jeg har fundert litt på hårfarger også. Vi er enten lyse, mørke eller røde. Selvfølgelig med like mange nyanser som veggtapet har, men det finnes tre grunnfarger og parallelt med at vi faller under en farge faller vi under en kategori. Lyse mennesker er dumme, mørke er smarte og rødhårete er nerdete. Hvor i all verden kommer dette fra?  Jeg kjenner både smarte blondiner, dumme brunetter og svært lite nerdete rødhårete. Og hva med det grå håret? Jeg kan ett og annet om mennesker med grått hår, da primært menn. De fortjener en helt egen bås, men usikker på hva den bør hete.

Noen bruker håret sitt for å vise hvem de er, eller hva de er en del av. Punkere, amiske personer og emoer har en hårsveis og/eller hårfarge som bekrefter at de er en del av noe. De er en del av et fellesskap og ønsker å vise det.  Men hvorfor? Er det en trygget? Er det noe de er stolt av eller er hviler det en type feighet over det hele. Det minst farlige å forandre på kroppen er håret. Det gror ut igjen. Med mindre du er en godt over snittet voksen mann, da gror du igjennom det. 


Jeg konkluderer igjen med noe som strider imot det som er «inn» i 2013. Jeg går i snowjogs OG er FOR mer hår! Utvilsomt. Ikke så mye hår så det er ufint, men nok til at jeg kan pakke høvelen godt bort mellom hver barbering.

-Anita-

1 kommentar:

  1. Moro at d tar opp en problematikk som jeg ikke er en del av.
    I hvert fall ikke i særlig grad.

    SvarSlett