torsdag 9. mai 2013

Den forbannede russen!!!





Det er russen som er roten til alt ondt! Det er russen som har all skyld! Men hvem er russen? Russ er fellesbetegnelsen på alle som har gjennomgått videregående skole. Etter mange års skolegang skal de ha seg en fest. Klart de skal. De skal feste i tre uker. Jeg undrer meg over at russefeiringen foregår før de har avlagt eksamen, men det er ikke viktig. Det som er viktig er hva de gjør disse ukene i mai. 13.

Jeg starter med å generalisere russen. Det er nemlig ikke lov å ta alle over en kam i Norge i herrens glade år 2013. Alle er enkeltindivider. Ingen er like. Alle skal ha en skreddersydd plan som bare gjelder den enkelte. Alle skal behandles forskjellig med tanke på forskjellige behov og ønsker. Ja, bortsett fra russen da. DE er helt like. Alle gjør de samme tingene, alle tenker likt og alle sitter og ruger på det samme fundamentet: Faanskap! De går på skole i tre år kun for å få denne helfargede kjeledressen så de kan gjøre faanskap døgnet rundt før, etter og på nasjonaldagen vår. 


Jeg er så lei at russen er den eneste gruppen som tydelig skal taes. Kan vi ikke bare gjøre hele russefeiringen ulovlig da? Hvis det er så ille… Nei, vi kan ikke det fordi det er svært få mennesker som gjør noe galt mens de er iført denne drakten i de tre ukene. Hvor mange russ finnes i Norge pr år? Flere tusen! Hvor mange episoder hører vi om? Og de episodene vi hører om kan vi føre inn i ulike kategorier. Noe er alvorlig, noe er ikke alvorlig. 


De få med russedress som gjør noe ulovlig, må jo anmeldes og få en straff. De samme lovene gjelder alle. Poenget mitt er at det ikke er russen som herjer gatene. Det er ikke russen som gjør noe galt. Det er enkeltpersonene inne i drakta. Det finnes ikke en eneste gruppe mennesker som det er lov å sette i samme bås. Slutt og gjør det med russen. Ta de personene som gjør noe ulovlig og gjør det som skal gjøres. Men la resten være i fred. 


Jeg har gått igjennom årets russeknuter. Det er mange. Og de er stort sett uskyldige. Jeg tipper at det blir en del spying i mai, men ellers oppfordres det jo til ikke å utøve vold, ha sikker sex og te seg vel. Jeg lo når jeg leste dem. Mange av de knutene jeg kunne skaffet meg. Med eller uten kjeledress. Og også helt uten promille. Hvis vi skal være ærlige så han vi kanskje innrømme at vi har tatt mange av disse knutene… -noen opp til flere ganger.


Under alle reglene for russeknuter står dette:

"Alle russeknuter utføres på eget ansvar og man skal selv sørge for at disse utføres på en forsvarlig måte og til minst mulig bry for andre personer/virksomheter. Når man utfører disse knutene skal man vise respekt for medmennesker og omgivelsene rundt seg. Man skal også sørge for å på forhånd innhente tillattelse fra de personer og/eller virksomheter i de tilfellene de blir direkte eller indirekte berørt av knuten. Husk at man alltid skal følge norsk lov!"


Det burde muligens stått flere steder!

Om jeg aldri har opplevd dritt fra russen og ikke vet hva jeg snakker om? Nei, det er helt korrekt. Men jeg har derimot opplevd mye dårlig adferd fra andre.

Denne historien hører ikke under dårlig adferd, men helt uskyldig fyllerør…:

(De var ikke russ!)

Den gangen jeg bodde i annen etasje på Evenrød skole skulle de ha fest i første etasje. Jeg hadde gummistøvlene stående på gangen utenfor døra. Om morgenen da jeg skulle ut med hundene stakk jeg foten ned i støvelen og fikk meg en ugrei overraskelse. Noen hadde pissa i støvelen. Først ble jeg forbanna, men da jeg kom på hvor utrolig morsomt de må ha hatt det så ble det greiere. Jeg tok på «sinna-maska» og gikk ned. En og annen sliten figur gikk og vasket opp spy og tømte flasker. Jeg henvendte meg med støvelen til en ung gutt som så ut til å være full av fylleangst. Jeg forklarte og satt et lite skarpt blikk i han. Mandag ettermiddag sto det nye støvler utenfor døra mi. Helt topp. Jeg ler fortsatt når jeg ser for meg dialogen som sikkert har foregått i snøvlende og sjanglende tilstand utenfor døra mi. De burde jo hatt diplom. –For treffsikkerhet! 


Jeg kjørte drosje i elleve år. Elleve vårer. Elleve russetider. Det eneste jeg husker er at jeg kjørte hjem noen uten å ta betalt. Men det hadde ikke med kjeledressen å gjøre. Det hadde med tilstanden å gjøre. Noen mennesker må bare hjem. 


Idioter som ikke kan oppføre seg får politiet ta seg av. Dress eller ikke dress.

Russen er et av de sikreste vårtegna vi har. La de feste og feire!


Hvis en russ driter på trappa di så er det en person som sikkert har vært drita full. Og ikke fulgt russereglene! Hvis du ser en russ med en kleshenger i lua så ser du et menneske som har tatt russeknute nr 71. «Hjelp 3 eldre damer over veien.»

-Anita-




4 kommentarer:

  1. Husk at de fleste russ er flotte ungdommer, da. Ikke dra alle under en kam, eller hva de sier. Lol

    SvarSlett
  2. Nettopp :) Mye flott ungdom :)

    SvarSlett
  3. Heldigvis oppfører de fleste russ seg bra. Det er som med andre ting som skjer, det fokuseres på det negative. Unner russen å feire russetida etter mange års skolegang men alt med måte hehe...

    SvarSlett