torsdag 7. februar 2013

Ute av kurs?



Hva vil jeg med denne bloggen? Er det et spørsmål jeg bør stille meg etter fire uker i skriblerienes verden? Det tror jeg. Jeg kan telle på fingrene de blogginnleggene jeg har lest i livet mitt og jeg har aldri fulgt en eneste blogg. Nå som det viser seg at min «bloggmentor», HK har fått fart i fingrene igjen så leser jeg jo hans blogg, men den omhandler jo folk og fe som jeg vet hvem er. Jeg skjønner fortsatt ikke at noen som ikke kjenner meg kan være interessert i hva jeg har å meddele. Men sånn har det altså blitt. Jeg startet min bloggkarriere med å fortelle hvorfor jeg opprettet bloggen. Fra den dagen gikk det rett opp og frem. Jeg ble anbefalt å ta det litt med ro for ikke å miste piffen etter kort tid. Planen var å lytte til disse personene, men den gang ei. Alt er som det pleier, full fart og brå stopp. Det har ikke stoppet altså, men det stoppet for noen dager da jeg var nødt for å prioritere andre sysler. Dette skapte en slags indre uro som overrasket meg. Greier jeg ikke å følge opp? På andre arenaer i livet får jeg det bevist at Janteloven fortsatt gjelder og jeg skal virkelig ikke tro at jeg er noe. Eller noen. Men det er jeg jo. Jeg er i hvert fall en som skriver en blogg som folk leser til kaffen om morran! Og blir halvmuggene om ikke dagens innlegg ligger klart. 


Tror jeg at jeg skal bli millionær kanskje? Ja, sikkert! Alt jeg tar i genererer kroner som onkel Skrue ville misunt meg! Ikke rart jeg lever i et slott på en klippe… Eller kanskje ikke… kanskje jeg bare fant en arena å uttrykke meg på som ga meg et kick til å fortsette. I tillegg til tvangstanker som jeg har blogget om før har jeg også andre trekk som noen vil kalle «på kanten til sykt» mens andre vil nikke gjenkjennende. «Nå driver jeg med dette!». Nå er det blogging. Ingenting annet må forstyrre. Jeg har ikke valgmuligheter. Jeg har barn, jobb, hus, hund, hest, osv, osv… Jeg kan ikke bortprioritere dette. Mine 24 timer er fylt opp og vel så det. Da går det utover søvn. Det eneste stedet jeg kan hente tid… Men det gjør ikke noe. Jeg får fortsatt høre at jeg er vakker så jeg trenger ingen skjønnhetssøvn. Jeg er ikke barn eller gammel så det fysiske behovet for søvn skal ikke melde seg. –På en stund… -Tror jeg… Jeg driver jo med denne bloggingen fordi det er gøy. Og, enda viktigere: fordi jeg VIL! Det var faktisk altfor mange år som jeg gjorde som andre ville. Ingen ble tilfreds av det. Aller minst meg selv. Aldri blir alle fornøyd. Det er bare å innse det først som sist. «You can’t win them all!»  


Er jeg ute av kurs eller er jeg ikke det? Er jeg midt i kompasset og styrer pila eller sitter jeg på et synkende skip? Vel, mitt glass er halvfullt så jeg velger å tro på det første.
  

Plan A var aldri å ha pc. Plan B var aldri å ha internett. Plan C var aldri å blogge. Plan D var å blogge en gang i mellom. Plan E var å blogge hver natt. Tilbake på Plan D. Til noens fortvilelse og til andres store glede. Jeg har uansett parkert her under bokstaven D også får vi se om jeg finner et gir så det går fremover igjen.


Grunnen til at jeg startet å blogge var, i tillegg til tyngende press fra stalljenter, venner og bekjente, min abnormale aktivitet på facebook. Jeg fortalte jo uansett hva jeg gjorde fra time til time gjennom hele dagen. Enten ville påtrykkerene ha meg ut av facebook eller så ville de ha flere detaljer. Muligens begge deler. Men lykkes de? Ikke med noen av delene… Jeg er fortsatt i aller høyeste grad på facebook og de skitne detaljene har ikke kommet ut. Finnes dem? I så fall spørs det om de kommer…  Kanskje… -Vi får se…


På bloggen min finnes et sted hvor jeg kan se hvor mange som har lest hvilke innlegg, hvor mange kommentarer, osv. Den sier at så langt, på mine noen og tjue innlegg er det «selve forløsningen» som er en klar vinner. Der jeg skriver om slim og klin og blod og fostervann og en helvetes smerte. Er det dette dere vil ha? Jeg er jo dronninga av rompehumor. Det må da kunne løses. 


Jeg føler at jeg snart må ta et valg. Igjen. Enten fortsette å skrive som jeg gjør nå og ta for meg ett og ett tema eller jeg kan begynne som de fleste andre bloggere, skrive om hverdagen min. Da vil jeg igjen bli stilt ovenfor et valg og jeg ser kun to alternativ… -Enten må jeg slutte å legge etter meg hendelser som ikke egner seg i det offentlige rom eller så må jeg leve som jeg har gjort og dele det. Jeg pleier jo å legge hodet mitt på hoggestabben så jeg ser ingen grunn til å slutte med det egentlig…


Ønsker dere alle en glitrende natt og en vakker dag


-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar