torsdag 28. februar 2013

En rosa tirsdag?



 

Alt var som vanlig! Kaffe og kaffe og kaffe. Håret minnet om Diana Ross. Jeg valgte å gå ut og lufte hundene fra verandaen for ikke å skremme infarkt på de gamle naboene. Frøya i hagen før jeg satt jeg kursen mot Vestby og min småbarnsdullende negldesigner. Nå måtte noe gjøres. Ellen var den som dro meg ut av joggebuksene for en tid tilbake og nå måtte hun gjøre det igjen! Håret var farget dagen i forveien (for øvrig der Dianakrusen kom fra) og på denne dagen sto negler og tenner for tur. Jeg vet jo at jeg kan be om negler når som helst, Ellen Næss svarer aldri nei, men jeg har liksom havnet i den ettervekst/joggebukse modusen igjen så jeg har ikke maset med neglene. 







Ellen og Arvid har to hunder, Lynet og Hussein. To voksne maller (Malinois) på kanskje sytti kilo til sammen. Denne dagen var det de som dannet velkomstkomiteen. Byksende og ikke helt lydløse beveget de seg rundt og ønsket velkommen på en måte som bare er forbeholdt hunder. Etter velkomsten ble de liggende å pusle med hverandre som de pleier.






 





Vel inne gikk jeg og hentet meg mer kaffe, nytraktet selvfølgelig! Jeg er såååå glad HormonEllen er tilbake i sitt før-babyn-kaffedrikkende-modus. Alt var som det pleier der i gården. Blide hunder, blid unge og en strålende vakker Ellen. Tidene forandrer seg. Før la vi negler over et glass rødvin. Nå byttet vi på å vugge ungen i vogna og vi hadde andre temaer på agendaen, men det gikk fint det også!






















 





Artig unge med pussig hårsveis. Minner om Frank Barone fra «Alle elsker Raymond»









Etter en god porsjon acryl og latter måtte jeg haste videre. Jeg skulle rekke stallen før jeg hadde tannlegetime klokka 14.15 i Fredrikstad. På veien fra stallen fikk jeg en telefon fra en som blant annet hadde et og annet å si om mitt forrige innlegg som omhandlet pupper og deres innpakning. Mannen i andre enden er forhenværende kubonde og kunne påberope seg kunnskap om jur generelt. Han fortalte at på kvigene med de største jura så måtte han sette på jurbeskyttelse. Dette for å hindre at de skulle tråkke eller legge seg på sine egne patter. Smart patent! Alt for dyra! Han hadde mer på hjertet. Bh/ikke bh! Han måtte innrømme at det er flott med jenter som går uten bh. Enda flottere å ha en kjæreste som går uten bh, MEN ettersom jeg forsto måtte det nødvendigvis holdes innenfor husets fire vegger. Det jeg ikke har tenkt på er at det selvfølgelig ikke er greit at andre menn nyter det samme synet. Jeg glemte sjalusien oppi det hele. Telefonherren var meget klar på dette punktet.

Det er ikke alltid jeg er like imponert over likestillingen, men jeg må si meg mer enn enig med min ene medoppstallør i stallen: «Hvorfor kan ikke vi gå med bar overkropp om sommeren når menn kan det?» 


Midt i puppesamtalen, som julekvelden på kjærringa, sto han! Den høyskoleutdannete, uniformerte mannen med walkie talkie i den ene hånden. Han sto gjemt bak en busk og jeg kjente på følelsen: «Busted!!!» Jeg var rask til å legge røret på uten at jeg vet hvorfor. Refleks kanskje. Det var jo uansett for sent. Jeg rullet ned vinduet og ga konstabelen førerkortet mitt uten oppfordring. Jeg hadde handlet ulovlig, uten tvil og det var ikke annet å gjøre enn å vente på dommen. Ingen grunn til å gjøre dagen verre for noen av oss. Lovens lange arm hadde humor også. På de femten gangene jeg har blitt stoppet av politiet på mine sytten år i trafikken har jeg enda til gode å møte på en suring. De er bare på jobb og latteren sitter løst. Jeg fortalte om bloggen min og ba om et bilde av ham. Han smilte skjevt og ba meg heller ta et bilde av en av hans mange kollegaer. Jeg følte at poenget da ble litt borte, så jeg nøyde meg med et oversiktsbilde. 


 


Jeg trutlet videre. Jeg kom noen minutter for sent til tannlegen, men hadde selvfølgelig ringt og gitt beskjed om min lille ufrivillige pause på Seut. Jeg meldte min ankomst og ble informert om de nye reglene. Det var slutt på de blå plastsokkene til å ha utenpå sko. Nå skulle vi ta av skoene og gå inn i bare sokker. Jeg måtte jo være ærlig og ga kort beskjed om at jeg var uten sokker. «Det er snart vår, vettu. Best å være klar, mente jeg!» Damen i hvitt smilte, rotet i en skuff og fant et par blå allikevel. Best for alle parter, tenkte hun sikkert. Jeg var så godt som nydusjet og ikke enig. Jeg lagde min egen lille løsning da. Barbeint inni plastikken. En helt spesiell følelse.









Etter at tennene igjen var kvitt merker fra rødvin, kaffe og juice skulle tannpleieren ta en siste sjekk. Jeg skar jo bort en visdomstann den 21. november i fjor og dette har ikke grodd bra. Smerter og ubehageligheter i unormal skala. «Jøss, hva har du her da!» Ehhh… siden det var min munn hun lette i antok jeg at det ikke var gull hun fant. «En bensekvest!» Hæ? Javel? Ikke fikk jeg spurt heller, siden jeg hadde kjeften full av instrumenter. Men forklaringen kom. Etter at oralkirurgen på sykehuset hadde brukt hammer og meisel i munnen min et par timer, hadde hun slått løs en del av kjeven. Ikke uvanlig eller farlig, men litt ugreit å ha den liggende i munnen i over tre måneder. Jaja, den som sparer den har. Være seg skattekroner eller bensekvester. 8 X 4 millimeter er ikke stort, men stort nok. Endelig fikk jeg forklaringen på de sinnsyke smertene. 

















Jeg liker å være hos tannlegen. Jeg får alltid en bli-ny følelse og jeg blir litt rosa i hue. Kanskje ikke rart når vi ser interiøret. Jeg gjenoppdaget forresten den rosa extra tyggisen på Shell på Vestby på vei fra Ellen. Foruten boten var dette på god vei til å bli en rosa dag. Jeg fant selvfølgelig også den beste avisa på bordet i ventesona. Fredrikstad blad. Det kjente er ofte det beste. Jaggu fant jeg noe kjent inni avisa også. Stalleieren a gett. Som hadde slått et slag for vårt lille Råde!













Det blir mange ubesvarte anrop etter et tannlegebesøk, men de fikk vente. Aldri to bøter på samme dag. Jeg har i kjølevannet av denne boten fått et handsfreesett i gave. Og takk for det! 




Ungen hjem fra hagen, middag og rett i dusjen. Resten av kvelden ble viet til en litt mer voksenmiddag, godt selskap og en nydelig Chianti.
 

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar