torsdag 25. april 2013

Noen roser har spissere torner enn andre!


Jeg ser sjelden på nyheter. Det er forferdelig å si det høyt, men jeg er virkelig ikke interessert. Jeg kan lese overskrifter og hvis jeg ser noe som fenger så kan jeg jo lese noen avsnitt. Jeg satt klistret til skjermen i 48 timer 22 juli 2011. Det skjedde her. Det var voldsomme nyheter. Jeg fulgte også med på 9-11. Stor tragedie. Jeg beklager, men den daglige dosen med krig og fotball greier jeg ikke å ta innover meg. Jeg er en av dem som tenker denne «jeg får ikke gjort noe med det allikevel» tanken! Dette til noens store irritasjon. Jeg velger å bruke min energi på det som er nærme. På nærmiljøet mitt. På hobbyen min. Der jeg virkelig kan utgjøre en forskjell. 

Ulempen med dette er at det er vanskelig å debattere. Jeg kan selvsagt slenge ut en eller annen påstand eller et spørsmål, men jeg har som oftest ikke kunnskap nok til å stå i debatten. Ikke er jeg interessert i å tilegne meg kunnskap heller så da er det vel ikke viktig for meg. Det er ikke alltid jeg gidder å diskutere det jeg er dyktig på heller. I motsetning til den gangen jeg var 18. Da kunne jeg alt, hadde svar på alt og eide verden. Det er ikke helt sånn nå. 

Jeg var en gang i tiden totalt svart/hvitt! Det fantes ikke en gråsone på mils avstand. Det har også forandret seg litt. Kan det være en grunn til at vi handler som vi gjør? Jeg ble for en liten stund tilbake kjent med en mann som jobber med traumer på ulike nivåer. Kan det være sånn at vi alle er mer eller mindre traumatisert? Kan det ligge så langt tilbake fra vi lå i mors mage? Hva med opplevelser fra barndommen? Kan det være opplevelser vi muligens har fortrengt men som ligger på lur og forsurer dagene våre? Hvis vi har sure dager da. Jeg føler ikke at jeg har mange av dem, men det kan jo hende at jeg har det. Og ikke ser det. 

Uansett hvor mye eller lite jeg følger med på nyheter eller innehar kunnskap om hva som skjer i verden av krig og fred og religion og sånn, så føler jeg vel at jeg kan ha meninger. Jeg kan godt holde dem for meg selv men jeg kan også lufte dem. Jeg kan i det minste stille spørsmålstegn ved saker jeg undrer meg over. Akkurat nå undrer jeg meg over offentlige personer. Om de er politisk aktive eller artister eller på en annen måte fortjener status som kjendis. Hvis de gjør noe galt, hvis de gjør noe ulovlig. Hva skjer da? All oppmerksomhet er god oppmerksomhet sier vi om unger. Gjelder det oss voksne også? Er det sånn at hvis det er litt stille på oppmerksomhetsfronten så er det smart og for eksempel å fyllekjøre? Det skaper debatt og det skaper oppmerksomhet.
Finnes det gråsoner i journalistenes verden i 2013? Kan aktuelle saker sees på fra flere sider? For meg så virker det som vi elsker heksejakten som kommer i kjølevannet av at en eller annen hel eller halvkjendis driter seg ut. Da kan vi gni oss i hendene og gosse oss. Vi kan henge de ut på i media. På alle tenkelige og utenkelige steder og måter. Vi kan slippe å se oss selv i noen minutter, timer, dager. Vi kan lage store kampanjer og herje vilt. Med andre mennesker. For de er det, eller? Finnes det et menneske der under alt? Massesuggesjon… Er det et ord som bør brukes mer i 2013. Til og med i mitt lille land… 

Jeg har skrevet om det før. Hold på hatten! Ikke stikk frem nesa. Janteloven gjelder og blomster som aldri før. A-kjendis, Å-kjendis og alle i mellom. Alle skal taes. Og det selv om men ikke har gjort noe ulovlig. Hvis du skulle være så uheldig eller så full av faen at du tråkker ut i det såreste beddet. Hvis du tramper på rosebladene og pisser på dem etterpå så skal du ikke bare taes. Du skal rævkjøres noe så gæli at hverken du eller familien din noen gang kan ha et normalt liv igjen. 

Jeg har en far som har jobbet i fengselsvesenet i en mannsalder. Jeg har vært med han på jobb flere ganger og sett hvordan fanger i Norge har det. Jeg har hatt mange samtaler med min far om hvordan de fangene BURDE hatt det! Vann og brød! Internett og 3-retters? Nei, vet du hva! Nakkeskudd? På noen kanskje… 

Og hva gjør vi med dem som ikke har gjort noe ulovlig, men som hates allikevel? Ari behn? Burde han hengt opp/ned noen dager? Hellstrøm? Hva med han? Jo, det vet vi alle. Akkurat Hellstrøm får Asyl her i Skomakergata! Men hva med alle de andre? Burde vi satt alle kjendiser som lever «på kanten» på en øde øy? Let’s! 

Tilbake til de som bryter loven. Vi har et rettssystem. Vi har en straffelov. Vi har advokater, dommere og politikere som fikser den biffen.  Men vi får vel straffe litt ekstra vel. Den dømmende makt har fått en ny betydning. Det minste vi kan gjøre er å lage en hat-side på facebook. Og en gruppe selvsagt hvor vi kan legge ut bilder av personer. Vi kan svippe innom photoshop og lage en grisehale og en grisetryne på en mann som har brutt loven. At ungene hans og kona hans ser dette kunne ikke brydd oss mindre. Vi kan gjøre mye artig på fotoprogrammene. 

Er det en regel som sier at hvis du handler feil parallelt med at du er mer kjent enn den gråe mannen i gata så skal du og familien din behandles som søppel i større grad en om du ikke er kjent? Jeg har ikke fått med meg det. Sikkert fordi jeg ikke ser på nyheter. Hvis du velger å stikke frem nesa, hvis du velger å ta et verv eller hvis du velger å ha en sentral politisk rolle så er det en lavere terskel for å dømmes hardere? Ikke av domstolen kanskje, men av den nye dømmende makten. Folkets dom! 

Det er helt klart at jeg hater Breivik for det han gjorde. Han skøyt ungene våre. Er han et monster? Det kan godt hende at han er en slags demon. Dette er en mann som har skutt og drept mange mennesker og han sier at han ikke angrer. Han er nå innelåst og jeg håper aldri han kommer ut. Jeg sitter igjen med en vanvittig sorg på vegne av usannsynlig mange uskyldige mennesker. Jeg sitter også igjen med en uro. Fordi jeg lurer. Hvorfor klikka han? Er det traumer fra barndommen? Er det foreldre, medelever eller lærere som burde hatt noe av skylden? Breivik var ingen kjendis. Han har blitt det nå.

I Fredrikstad har vi Raymond, I Tromsø har de Oluf, i Rognan har de showmastere, i Vågå har de ordføreren og i Bjung har de barnehageassistenten. Vi har alle vårt.  Barnehageassistenten ble frikjent, ordføreren ble det ikke. Hva er lov og hva er ugreit? Hvis min lille Frøya noen gang blir utsatt for noen slags overgrep vet jeg meget vel hva som kommer til å skje. Både jeg og Kenneth havner i fengsel. Jeg kommer ikke til å spørre hvorfor. Men kanskje noen burde gjøre det. Kanskje vi bør lure på hvorfor. Å spørre! Nei, drit i det! La oss ta i bruk ordet henrettelse igjen. Eller?

Jeg husker det ble funnet opp en haug med vitser den gangen Bjung-saken pågikk. Et eller annet med å kjøre gjennom Bjung med sjokoladepålegg smurt på kroppens edlere deler. Hvem fant opp de vitsene? Barnehageassistenten? Advokaten? Dommeren? Vi fant opp vitsene. Vi, folket. Vi, den dømmende makt! Hvem tegner grisetrynet på ordføreren? Kona hans?  Eller er det vi det også? 

Om jeg har et poeng? Det er ikke viktig. Dette er tanker jeg har, retoriske sådann. Kanskje poenget er at vi bør stille oss i kø på traumesenteret hele gjengen? 

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar