søndag 14. april 2013

En heldag i den beste lukta!



Tiden i stallen begrenser seg dessverre. Det er sjelden jeg har en hel dag i den deilige hestelukta. Jeg elsker den lukta, det lukter kjærlighet og frihet. 

Når jeg i går skjønte at dagen i dag skulle utelukkende tilbringes i stallen, ble jeg så høy at jeg iverksatte et aldri så lite lunsjtiltak. 



 





Jeg sov til jeg våknet av meg selv og det var nydelig. Sjelden og utrolig deilig. Jeg startet dagen med høne og gris. Eller egg og bacon som noen sier. Jeg kokte samtidig «syv-minuttersegg» som jeg pakket ned sammen med juice, brus, brød, smør og en aldri så liten dessert. 









Vi har en egen stallgruppe på facebook. Det er genialt for å gjøre avtaler, dele artige og hyggelige bilder og meldinger OG når vi trenger hjelp. Ann Elisabeth benyttet seg av den muligheten for et par dager siden: 

«Ann Elisabeth Johnsrød
vet d er ille kort varsel, men er d noen som kan trå til å hjelpe til med å få inn litt høy i åtte tiden?????? er bare to tonn så d går fort :)»

Jeg hadde ikke mulighet, men hun fikk hjelp av andre: 

«Ann Elisabeth Johnsrød
TUSEN TAKK til den herlige gjengen på STALL NORUM som stepper opp på null komma niks med store smil og mye latter for å lempe høy :) å seff en stor takk til XXX som ble med på "lasset" for å hjelpe til :) jeg setter STOR pris på dere ALLE å synes vi nå er en herlig gjeng :)
Liker · · Ikke følg innlegget lenger · torsdag kl. 21:10

    Sett av alle
    XXX og XXX liker dette.
    Anita Nordtug Jeg var ikke med Men så flott at du fikk hjelp og at det ordna seg
    torsdag kl. 21:11 · Liker
    Ann Elisabeth Johnsrød nei, men du er opptatt med annet og d er helt greit men setter stor pris på deg alikevel
    torsdag kl. 21:12 · Liker
    Anita Nordtug Haha Takk Kommer imorgen! OG lørdag OG søndag! Lover å vaske sluket så det ser nytt ut!
    torsdag kl. 21:13 · Liker · 2»



 




Og dermed var den lovnaden gitt! Sluket! Jaja, jeg har jo hansker! Kjekt å ha til mye. Ikke annet å gjøre enn å legge seg på kne.












Mens jeg lå der på kne kom han som eier stallen med en gjeng folk. Familie eller venner, ikke vet jeg men de hadde med noen unger som hadde lyst til å se på hestene. Sanivara sto inne og den ene jenta ville sitte på. Det var visst flere som ville det. Det lyste av øynene på den ene mannen. Joda, han ville ri. Han hadde ridd en gang for mange år siden så dette skulle sikkert gå greit. Jeg salet på mens guiden og følget tittet på de andre dyra. På med gubben og det er så vakkert å se folk som tydelig ikke aner hva de gjør når de sitter på en hesterygg. Enda vakrere er det å se i øynene på Sanivara at hun tar på ride-skole-hest-hatten! «Jada, jeg står stille og venter selv om du kløner litt.» På med gubben og da jeg spurte om han ville at jeg skulle leie svarte han avkreftende. Ned på ridebane med kone og barn. Ja, også meg da. Jeg snublet nå etter som en slags pakkeløsning. Gubben lurte litt på farten…  Han holdt feil i tømmene og holdt armene over hodet, men var like blid. Det samme var rideskolehesten. Og trav ble det. Etter et par runder med datteren og en liten oppvisning utenfor grisehuset salet vi av igjen. 


 



Jeg hadde en liten høne og plukke med hengslene på vogna mi og skulle stelle litt med det, men jeg hadde ikke spist på en stund og irritasjonen var ikke til å legge lokk på. Ann Elisabeth foreslo å bære inn den ene krakken og ta litt mat! SMART! Etter litt egg og skiver løste hengsleproblemet seg utmerket. 











Jeg synes det er moro å prøve nye aktiviteter med dette svarte skjørtet av en hest jeg har. For en stund siden fant jeg et lastebildekk på gården og sendte en pm om jeg kunne få det. Klart jeg kunne. Med en sele som ikke er egnet for tunge saker og en over snittet rusten vogn satte vi til. Det ble som vanlig en akkurat passe mengde latter da vi funderte over Murphys lov… Vi ble enige om at det værste som kunne skje var at kjettingen mellom dekk og vogn kunne ryke. Tanken på usikker hest streifet meg ikke et sekund.  Det regnet og blåste. Jeg er lykkelig over at ingen av oss bar tupeer. DET ville blitt et spesielt syn. På med vogn og frem måtte det gå. Sanivara blåste litt i nesa da hun hørte, men ikke så bråkelyden. Etter to runder på banen var all lyd glemt og hun strammet kroppen og skulle til å jobbe. Jeg tok med meg det jeg har lært fra hundeverden og ga meg med økten mens den var positiv. Flere hundre kilo som lar seg styre… IMPONERT! HVER DAG!







 


Våt som e katte kjørte jeg hjem og fant dette i gangen. Det var ikke mye igjen av lammelåret fra i går, men mer enn dette. Den lille svart/hvite border rampen hadde tatt seg en tur på benken. Jeg vet han begynner å bli en gammel og sær gubbe, men at han nå er på god vei inn på kjøkkenbenken… Nuvel… Flere enn han som ikke takker nei til lammekjøtt… So I’ve heard.










Etter et møte med fortvilte hundeeiere som har mistet hunden sin og som kom for å låne en Nitrofelle befinner jeg meg nå med beina meget høyt og nyter Elvis og Van Morrison på Spotify. 

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar