mandag 18. mars 2013

Lukten bestemmer?







Mulig jeg har vært for mye sammen med hunder. Jeg har alltid hatt god luktesans. Eller jeg lever i den trua i hvert fall. En gang spurte jeg en kunde i drosja om får i kålen smakte. Han sa at han ikke hadde spist får i kål. Jeg insisterte på at han i det minste hadde spist sau. Han måtte innrømme at han hadde spist pinnekjøtt på fredag. Turen var på en søndag. Han var nydusjet og skulle ut. 

Wikipedia forteller oss at «luktesansen vår brukes til å finne mat, artsfrender, seksualpartnere, samt predatorer.»

For en ukes tid siden møtte jeg en meget pen mann. Vi møter jo folk hele tiden. Noen blir registrert fordi de er penere enn andre. Eller rarere, lavere, osv. Jeg liker å se på pene mennesker, kjønn er uvesentlig. Jeg tror ikke jeg er unik her. Denne middelaldrende mannen ble registrert i mitt hode som en mann som var over snittet heldig med utseendet sitt. Ikke mer eller mindre. Av praktiske årsaker var vi nødt til å nærme oss hverandre. Vi sto omtrent en meter fra hverandre da jeg kjente lukten. Lukten av sure klær. Det er altså verre en både oppkast og avføring i min nese. Denne lukten som dannes når klær blir liggende for lenge i maskinen før de blir tatt ut og/eller når de henger for nærme hverandre på snoren. Det må bare ikke skje. 


 



















Dette med lukt har også en omvendt virkning. Mennesker som lukter godt er behagelig å være sammen med nesten uavhengig av utseende. Og jeg snakker ikke om kroppslukter. For det er jo nesten ikke å oppdrive lenger. Jeg snakker om hvem som har den beste parfymen, hvem har den parfymen som matcher kroppen best. Dette har også wikipedia plukket opp: «Vi blir tiltrukket av bestemte dufter, mens vi frastøtes av andre. Luktesansen danner utgangspunktet for en av verdens største industrier, produksjon av ulike typer parfyme.»

For å oppsummere litt. Mat kan vi kjøpe i butikken, artsfrender kan vi sms’e med og predatorer kan vi får så vidt også kommunisere med uten å lukte oss frem til dem først. Skal jeg da tolke det dithen at det er parfymeindustrien som har skylden? Er det sånn at hvis vi har gått på en og annen seksuell schmell i løpet av livet så kan vi sende et slags klagebrev til post@parfymeindustrien.com? Kunne smellene vært unngått dersom mennesker hadde luktet hud og hår i stedet for blomster eller krydder eller ny bil for den del? Kanskje vi endelig kan gi skylden for feilskjærene til noen. DET hadde vært kult!

Jeg har noen favoritter når det kommer til uparfymerte lukter. Enkelte dyr lukter jo fantastisk. Hester lukter godt over hele seg. De lukter frihet. De fleste hunder lukter ok, bortsett fra gropen mellom potene. Den lukten er eksepsjonell. Det samme er lukten av munnen til små valper.

Lukten av våt ved, gjærbakst, salt sjø og nykvernet kaffe er selvfølgelige. Men hva med lukten av helt nysløyd fisk eller nyskåret kjøtt… -Lekkert! Alt dette, pluss mye mer, er naturlige lukter. Er dette grunnen til Lady Gaga’s kjolestunt? Hun var tom for 
parfyme… Jeg skal jaggu slutte å dømme folk etter kjolene!

Av andre, ikke like naturlig lukter digger jeg blant annet lukten av kontorrekvisita og lukten av hotellrom. OG selvfølgelig nyvaskete klær. HVIS de er tørket på rett måte…







For oss med litt dårlig rompehumor kan lukt være utrolig morsomt. På dette bildet ser vi min kjære Ellen som ikke har noen problemer med at jeg ikke hadde dusjet på en god stund under en tur vi hadde i fjellheimen. På den annen side… -men DEN hårsveisen… -hvem kan klage på lukta…? På den tredje side… når man er så vakker… -hvem kan klage på hårsveisen…? Går visst i ring detta!









Det er mye fokus på lukt. Skyllemiddel, luktelys, wc-gel og «ny-bil-lukt. Lurer på hva allergikerne synes om dette. De kjøper nok den parfymefrie deodoranten, men jeg undres om de kjøper med eller uten parfyme… -Det finnes nemlig. Parfymefrie deodoranter og kremer som lukter parfyme.




Vi husker alle da røykeloven trådte i kraft i 2004. Da all annen lukt fikk lov til å blomstre fritt. Puber luktet ikke puber lenger, de luktet som et treningssenter fylt til randen av svette utøvere som burde hatt en hestedose med SB12 eller noen remser med Wrigley’s.




I gamle dager luktet det frihet av grønnsåpe og salmiakk. Det var den gangen alle vasket huset hver fredag for å kunne ha det hyggelig i helga. En mann fortalte meg en gang at han gruet seg til hver ukeslutt. Han hadde mått holde pusten til langt utpå søndag ettermiddag.

Luktesansen opptar tjue prosent av plassen i sanseapparatet vårt. Ikke rart det er et tema. Alt til sin tid og på sin plass. Selv om jeg er stor fan av spredning av hønemøkk på jordet så foretrekker jeg en Joop-luktende figur. Tross alt!

Med ønsker om en dag full av gode lukter. Trekk dem inn og nyt.

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar