tirsdag 11. juni 2013

E drosjenatt og en bygdedag ;)



Hesten var nyvasket og klar for Råde bygdedager. Skjorta var strøket og Anne skulle være barnepike for Frøya. Jeg kjørte inn mer penger enn på en lørdag i desember og kundene var veldig greie. Ja, bortsett fra en ung gutt da, som var noe ugrei. Bare i kjeften så klart. Det er jo der det ofte sitter. Jeg har aldri møtt en så ung gutt med et så stort vokabular. Han kunne alle kjælenavna på det kvinnelige kjønnsorgan. Men jeg hadde ikke noe å lære… Kunne alle selv. Han hadde jammen orden på hvor på kroppen vi har våre kroppsåpninger og han. Men jeg visste det fra før også. Skuffende. Legger ikke bilder ved dette avsnittet.
 


En av de andre hyggelige kundene skulle kjøres til Yven. Et lite sted sør i Sarpsborg. Da vi nærmet 
oss målet kjørte vi forbi en liten grusplatting med to gamle fotballmål.

«Vet du hvem som har hjemmebane her eller, sjåfør?»

Ehhh… Hva skal man svare… Mannen sa det med en sånn stolthet i stemmen at jeg nødig ville ødelegge «hans første store kjærlighet».

«Nei, men jeg er ikke veldig interessert i fotball da. Jeg er så utrolig teit sånn…»

«YVEN VEL!!!»

«Ja, så klart… Hvilken divisjon er dem i da?»

«Syvende tror jeg!»

Ja, ikke rart mannen var stolt. Jeg prøvde å se imponert ut da jeg lot blikket dra seg mot grus og netting.

«Ja, ikke den lille banen her da. Den ovenfor, den store.»

«Åja, vi får kjøre opp å se da.» Jeg stoppet taxtameteret og kjørte de femten meterne opp. Sjokket var totalt for oss begge da vi oppdaget at hjertesteinen hans bare var noen dekar med under snittet dårlig matjord.

«OJ»

Mannen var i sjokk og jeg oppførte meg som jeg gjør rundt slanger. Sakte bevegelser og lav stemme.

«Vi kjører vel videre...» Jeg forventet ikke svar, men slapp bremsen, satt på taxtameteret igjen og rullet sakte av gårde.

Det er utrolig hva fotball gjør med menn…





Jeg kjørte min første drosjemeter for femten år siden. Og har logget meg inn på systemet noen ganger…  Jeg har aldri fått med hjemmelaget matpakke. Den ble fortært etter et par timer. Nydelig. Desserten ble spart til litt senere. Like god som alt det andre. Jeg vet ikke om det var maten eller det matpakka symboliserte som var best. Kanskje en blanding. Eller kanskje jeg er underernært på omsorg. Matpakkeomsorg.


















På et tidspunkt sto jeg litt i en ledig sone utenfor Borg Amfi. Det slo meg hvor deilig det kan være på et kjøpesenter. All den tid det er stengt. Det var så stengt at jeg begynte å pusle rundt med mitt eget. Som jeg pleier. Jeg fant ut at jeg skulle minne sjefen min på at jeg har bursdag. Håper han ikke blir sur fordi jeg kludra i boka hans…















I stillheten, med en finger på facebook satt jeg og leet på tærne. Så fikk jeg en luftig følelse og tok av meg skoen. Det er pussig hvor dårlig kvalitet det er på sko nå for tiden. Disse er bare ti år gamle. Jaja, de står fortsatt i gangen. De funker på oppholdsdager.  








Natten forløp seg i ro og mak og jeg fikk lagt meg klokka 06.00. Da hadde jeg hele fire timer å sove på. Det er mer enn mange andre netter. Jeg hadde en viktig dag foran meg. Jeg hadde tenkt å kjøre Sanivara med vogn fra stallen til Karlshus, men for å slippe å stå opp klokke 09 spurte jeg naboen om å få låne hestehenger. Snill som hun er svarte hun ja. Anne spurte om jeg ville at hun skulle være med. Jeg hadde jo tenkt å gjøre dette alene. Ja, sammen med Frøya da. Ja, hyggelig at Anne ble med. Det skulle vise seg at hennes tilstedeværelse var avgjørende. Sanivara er grei da. Hun trasket på hengeren og oppførte seg eksemplarisk (som vanlig). Men dette var ingen jobb for en person alene. Vel fremme møtte jeg vakre Tove som sto i stallen før. Hun hadde med seg ungene og tilbød seg å ta med seg Frøya en tur. De som stilte med vogna stilte også med mannskap. Det betyr at vi var fire voksne som stellet med hestevognprosjektet. Og Frøya var med Tove. Dette hadde jeg tenkt å fikse alene. Med Frøya på slep. Det ville blitt total fiasko. Men alt ordner seg. Utrolig nok. Det ble en varm og fin dag. Med en sliten hest, en sliten Anne, en sliten Frøya og en sliten men veldig stolt Anita. Stolt av alle som var rundt meg, stolt av Sanivara og stolt av mitt lille Råde. Flott engasjement i bygda med 7000 innbyggere.  Hestehengeren jeg lånte tok jeg med hjem. Den var ikke helt ren når jeg hentet den og som takk for lånet tømte jeg den her hjemme. Men det var egentlig bare et påskudd for å ha en hestehenger stående i gården. Festet til Volvoen. Jeg synes det er utrolig kult, men litt patetisk så det må forbli en dypt bevart hemmelighet. 




-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar