onsdag 23. september 2015

En opplevelse for livet, uke 1



Hadde jeg visst hva jeg gikk til så hadde jeg ikke dratt. Det er i hvert fall helt sikkert. Jeg tenkte de orda noen ganger underveis og jeg har sagt dem i ettertid. Jeg tror nok ikke det stemmer. Det som stemmer bedre er at jeg hadde forberedt meg mer hvis jeg hadde visst mer. Jeg er jo nysgjerrig så jeg spurte og gravde i forkant, men det var lite informasjon å skvise ut av folk. Jeg trente til det jeg visste om og det andre… Fikk gå som det gikk. Og det gjorde det. De to første dagene var vi ferdige klokka fem på eftan og de to neste dagene klokka åtte om kvelden. Deretter skulle vi ut på den første øvelsen for så å ha et fridøgn. Ingenting var overlatt til tilfeldighetene. Tilsynelatende. Men hva visste jeg. Jeg hadde med utrolig dyktige folk å gjøre så om det skjedde noe uforutsett fra tid til annen så dekket de nok galant over det.

Jeg pleier å like og skrive om ting jeg opplever nesten med det samme, men nå ble det rett og slett for mye for meg. For mange inntrykk og for mye å forvalte. Jeg måtte puste litt. Få avstand. Kapteinens siste ord når kurset var over var: «Husk at når dere kommer hjem nå… Nå har dere vært i en boble i fjorten dager. Det har ikke de der hjemme. Ikke pump dem fulle.» Hun hadde rett selvsagt. Vanskelig å sette ord på magiske «had to be there» øyeblikk. Jeg begynner å se klarere nå.

Kapteinen ja, jeg kan jo starte med henne. Når hun gikk over plassen så var det som om kroppens indre telefon ringte og meldingen lød: «Nordtug! Rett deg opp a!» Uansett hvilket rom hun kom inn i la autoriteten seg umiddelbart som et teppe i lufta. Men det var mer som la seg i lufta. Følelsen av trygghet blant annet. Selv om hun virket som en krass og hard dame så var det noe i øynene der. De var store og brune og bærer sikkert på mer enn jeg så men kjærlighet og empati så jeg. Og varme. Og var det ikke også… Jo det måtte det være… Humor. Jeg så humor i de øya. De glitret på en gjenkjennelig måte. Kunne jeg dele min humor? Det var jeg nok ikke forberedt på, men bestefar lærte meg at det alltid er lov å prøve seg, så det tenkte jeg å gjøre. Bare ikke første dagen.

Første dagen skrev vi opp positive sider ved oss selv og sider med forbedringspotensialer. På en av mine positive så skrev jeg at jeg bruker humor. Til mye. Det tror jeg ingen av dem så noe til første dagen. Jeg satt litt med følelsen av å være på leir og hjemmefra for første gang. Ikke usikker, men jaggu ikke dønn stødig heller.

Vi fikk utlevert en perm som jeg tror rommet syvhundretusen sider om AG3’n. Skulle vi lese dette? Og vi fikk utlevert utstyr. Ikke litt. Ikke mye. Helt hinsides. Alt man trenger for å bo og leve. Og vi fikk utlevert Forsvarets sinnsyke sovepose. Den skal vrenges så skal det festes på et trekk så skal den vrenges igjen så skal den puttes i et trekk så ned i en pose før den videre skal ned i en lomme på storsekken som fremstår som et knappenålshull. Lett! «Inn ska’n om vi skal grine begge to».



Nå er det fristende å gå og hente dagseddelen for å huske rekkefølgen på opplevelsene. Det skal jeg la være. Bloggen min er ingen storsekk så her kommer det hulter til bulter. Det er jo tross alt min blogg. Hadde den vært organisert så hadde den ikke vært min.

Vi ble delt inn i to lag og fikk utlevert en veileder. UB Korporalen sin det se. Jeg visste ikke hva jeg skulle tenke… Hvor gammel var han? Tolv? Og han skulle jeg ta imot ordre fra? Særdeles spesielt. Det tok ikke mange minuttene før han med og uten ord fortalte hvem han var og jeg takket alle makter for at jeg hadde havnet på lag 2. For en fantastisk fyr. Følelsen av trygghet rådet også ved hans tilstedeværelse. Jeg tror jeg hørte han heve stemmen to ganger og da var det virkelig på sin plass. Ingen sa imot heller. «Makan til oppførsel», mente han på. Og han hadde rett. Vi fikk kjeft og tok imot. Resten av tiden var han like blid, morsom, og varm som han var alvorlig og morsk. Eller… Humorsiden vant nok der også. Han var ingen sjef. Han var en leder. En jækla bra en.
Han var som kapteinen: «Putt i lomma å ta med hjem» -folk. Jeg traff forresten flere slike underveis. Jeg trenger større hus!

Følelsen av å bli ivaretatt var absolutt tilstede og det var på tide og begynne å senke skuldrene og puste. Og lære. Jeg tror ikke jeg har lært så mye noe sted noen gang på så kort tid. Ikke minst om meg selv. Klisje med store ord men sånn må det bli nå.

28 august 2015 klokka 19.12 opprettet jeg for ente gang en facebookgruppe. En hemmelig en for oss som var på kurs. Det er jo noe jeg vet jeg kan i hvert fall. Facebook. Det første som ble postet der var bilde av spisetidene i messa. Og det var ikke av meg. Vi skulle nok bli en bra gjeng selv om jeg ikke var overbevist etter første dagen. Vi hadde et felles mål om ikke annet. Og vi var opptatt av mat.

Så møtte jeg galskapen fra Kirkenes. Jeg er litt usikker på hvordan det startet, men den var nok kaffen som brakte oss sammen. Vi delte soloppganger og solnedganger og kaffe. Vi trengte vel egentlig ikke mer. Hun hadde en humor som jeg kjente godt til. Og hun var også en dame man putter i lomma og tar med seg hjem. Om man tør. Det var noe i blikket der også. Ganske mye egentlig.



Etter noen dager på skolen skulle vi fraktes ned i en dal hvor vi skulle bo i fire døgn og tilbringe store deler av døgnet på skytebanen. Storsekker og stridssekker skulle inn på en stor henger og selv skulle vi, gru og børse inn på minibussen. Når 17 jenter skal stable 34 sekker inn på en henger kan det bare gå på en måte. Jeg så da og flere ganger etterpå at både kaptein og veileder sto å så på med et usynlig smil om munnen. Jeg tror de så at vi gjorde så godt vi kunne med de forutsetningene vi hadde og jeg tror de syntes vi var søte. Vi prøvde og prøvde og jammen ble vi bedre og bedre også.

Køsystemer, en og en av gangen, rekke opp hånda og følge både de skrevne og uskrevne reglene var en stor og viktig del av hverdagen. Samtidig som det irriterte meg litt så skapte dette en pussig ro. Men jeg har sagt dette før også. Vi trenger å være under kontroll. Vi blir rolige av det. Som å sette en stresset hund i bur.

Vi hadde pauser. Tissepausene var på 40 sekunder, lunsjen på 80. Sånn føltes det. Jeg har aldri rukket så mye på så kort tid. Det gjaldt å prioritere. Kunne jeg holde urinen varm en time til så rakk jeg en kopp kaffe. Og det gjorde jeg. Blæra er et artig organ og utvider seg. Det er nok ikke uten grunn at den i vårt naboland blir kalt «blåse». Urinen hadde jeg uansett kontroll på. Men jeg har flere kroppsåpninger jeg og det var en større utfordring. Den første uka lå vi som sagt nede ved skytebanen og der var det både porselen og vann. Superluksus. Det hjalp for øvrig ikke stort siden veggene og døra på avlukkene var på størrelse med pussefiller. Jeg måtte si fra altså. Åpenhet er også en av mine sterke sider. Med tanke på hvor viktig det var å ikke bruke energi på oppvarming av tarminnhold så var det vesentlig å ikke holde tilbake informasjon. «Kan vi snakke sammen litt alene?» Hun hadde konstant et lurt smil og det smilet smilte hun med både munn og øyne. «Selvsagt!» Jeg visste at hun kom til å svare det. Trygghet! Hun begynte å gå nedover veien men jeg stoppet henne. Det var ingen statshemmelighet jeg skulle dele. Før jeg liksom rakk å tenke så hadde jeg stilt en type ultimatum. «Enten må vi ha lenger pauser eller så må jeg være litt alene»! Jeg skulle ikke være vanskelig altså. Jeg visste at dette var luksus og at det skulle bli værre. «Jeg sliter med offentlig driting se!» Det er bare en måte å si det må. Jeg skulle nok greie meg på doene som var klippet ut av et dokkehus, men da måtte jeg ha mer tid. Og jeg kunne bare ikke komme for sent til leksjonene. Såpass hadde jeg skjønt. Hun smilte bredere. Igjen med både munn og øyne. Jeg vet ikke om hun var helt sikker på hva hun skulle svare. Jeg visste at hun ikke lo av meg, men det er nok ikke hver dag hun får slike henvendelser. Noen sekunders stillhet også… «Det blir en lenger pause snart!» Thank you! Det gikk dritbra! ILD!!!!



Skyting er morsomt men det er alt annet en komfortabelt. Netting utenpå kne gnikkende mot liggeunderlag er som å banne på et spa senter. Og albuene… det samme. Jeg vet ikke om det var bare flaks men jeg skøyt helt greit. Og når jeg syntes det gikk som best la jeg igjen noen skudd på nabotavla. Jeg tok en for laget da. Var jo i ferd med å lære hvor viktig det var. Det var Malin som lå på høyre siden min og hun tok det med et smil. Hadde jeg hatt nok skudd så skulle jeg satt en 10’er på alle skivene bortover. DET hadde vært for laget det tenker jeg. Jeg fikk kallenavnene «Rambo» og «Tackleberry» ganske kjapt, men jeg mista de like fort og havna tilbake på «pølsa». De var innom et annet navn også men det husker jeg ikke. Sikkert like greit nå som jeg kjenner tankegangen dems.




En av de overveldende følelsene jeg sitter igjen med etter Dombåsbobla mi er ydmykhet. Selv om vi i første uke bodde nær et sanitæranlegg så var det et stykke å gå og vann skulle bæres og dobesøk måtte planlegges. Det var uaktuelt å stå opp etter å ha lagt seg og det var uaktuelt å sove med full blære. Energien måtte brukes til noe annet enn å holde urinen varm. Uten å klage så er lagstelt lave innvendig når du har en kropp som ruver 180 centimeter over bakkeplan. Når du først har manøvrert deg over og forbi og fått av klær i liggende stilling og fått lagt de der det er plass (ingen steder) og fått krøpet ned i posen du allerede ligger oppå, så blir du der. Inntil du får beskjed om annet. Jeg la meg sist hver kveld for jeg måtte ha nattmøtet med Kirkenesgalskapen. Høyst nødvendig.

Det var allerede bestemt to dager før at jeg skulle være lagfører siste dag i skytedalen før vi skulle gå hjem. Ja, hjem. Skolen var hjem. Der var senga mi og dusjen min og balkongen med uformelle øyeblikk med Skoganvarren og resten av jentene mine. Ja, de er mine. Bråk aldri med dem. Først var vi en tur i gassteltet før vi fikk en overraskende runde et annet sted på skytebanen med noen skarpskyttere. På en halvtime hadde jeg skutt hue av en gjeng menn i papp. Han som sto lengst unna sto på 470 meter. Han gjorde ikke mer den dagen for å si det sånn.



Vi fikk storsekkene inn i hengeren igjen og telt og multifuel og vi var bedre denne gangen. Mer organisert. Og det var ikke min skyld for jeg hadde rotet bort feltlua mi og hadde mitt fulle hyre med å lete etter den. Snakk om å føle seg om en idiot. Jeg måtte jo bare innrømme det og selv om jeg fortsatt så varme i de store brune øynene så var ikke smilet så synlig. Jeg var seriøst helt kvalm. En feltlue… Men det handlet ikke om den. Det handlet om å ikke ha kontroll og det handlet om å ødelegge/rote bort andres eiendom. Fryktelig følelse. Jeg fikk uansett meldt inn laget også bar det oppover. 3 kilometer nesten rett opp. Sekken er jo grei å bære, men den gruen gnagde seg ned i skuldrene og børsa skulle jeg ønske jeg hadde to av. Jeg drømte om likevekt.



Det var lørdag og jeg visste at vi hadde fri på kvelden. Det var nærliggende å tenke at grunnen til at jeg ble valgt til lagfører den dagen var for at jeg skulle holde et øye med alle på kvelden også. Det ansvaret kjente jeg at jeg måtte fjerne meg fra. Selv om jeg var eldst på laget så var det vel strengt talt jeg som var primus motor for spaserturen bort til puben på hotellet. Det var jeg som ringte og forhørte meg om vi var velkomne også. Jeg holdt vel en kort liten tale om at ingen måtte gå hjem alene osv. men etter det trådte jeg av. På eget initiativ. For alles beste. Det var nemlig jägertid.

Den første uka nærmet seg slutten og vi hadde blant annet ledd mye. Det er jo ingen hemmelighet at vi jenter lager mye lyd. Om vi er våkne eller sover. Men det er forskjell på lydene. En av jentene lagde seriøst alvorlig skremmende sexlyder når hun sov. Vi hadde en liten gjenskapelse av seansen rundt bålet den ene kvelden. Det var ingen som ikke lo og korporalen og kapteinen var intet unntak. Jeg fikk blod på tann så det tok nok av litt der noen minutter men jeg samlet meg heldigvis igjen. Latter gjør noe med både kropp og sjel og det er utrolig hvor mye lettere dagene går når vi kan le oss igjennom dem.



Vi sminka og pynta oss også bar det avgårde til Dombås city by night. Det var ikke liv der, men det ble det når vi kom. Det var helt tydelig at de bak baren ikke var forberedt på de foran. Det syntes på måpefjesa og de svette pannene. Vi tømte baren for jäger, Fru Skogan og jeg og hadde jeg visst da det jeg vet nå så hadde jeg droppet de to siste og gått tidligere hjem. Jeg la meg og ante ingen fare og det første jeg våknet opp til på søndagen var spørsmål om det var jeg som hadde organisert leteaksjonen om natta. Nei, men kjære fred… Jeg hadde da nok med meg selv. Og lite visste jeg da at jeg virkelig hadde drukket en fra Krikenes langt under bordet.

Fortsettelse følger

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar