søndag 14. desember 2014

Når lidenskapen brenner -I begge ender

“Frankly my dear, i don’t give a damn!” -Var setningen Rhett Butler sa til sin Scarlett O’Hara før han forlot henne for siste gang. Jeg er sikker på at han serverte henne en løgn.



Jeg spurte Frøya hva som var det første hun tenkte på når jeg sa lidenskap. Hun svarte skap. Det finnes mange slags skap. Blandt annet kjøleskap, vennskap, svangerskap, barskap, budskap og så klart lidenskap. Fordi vi lider oss gjennom det? Neppe. Vi står jo ikke med rompa bar i et barskap. Eller... Vi kan jo fort gå på en smell der. Jøss... Kanskje det nettopp er derfor det heter barskap... Aldri tenkt på før. :)

Vi har en lidenskap. Lidenskap for biler, båter, hester, hunder og arrogante mesterkokker.
I mitt hodet er det ikke snakk om lidenskap, men en hobby, en tanke, en fantasi, en drøm, osv. Jeg hører jo folk si dem har lidenskap for overnevnte. Egentlig er riktig gramatikk “ovennevnte”, men det høres helt feil ut i mine ører. Like feil som at folk har en lidenskap for frimerker. Jeg vet jeg tar feil, men lidenskap i mitt hode er kun en ting.

Jeg la ut et spørsmål på facebook. Det genererte 61 kommentarer.
Noen av svarene stemmer med det jeg kaller hobby, interesse, livsstil eller noe:
Musikk, håndball, båt, dans, hund og trening, bøker, en god diskusjon, geocaching, hest, travsport, fart og spenning, foto og natur/dyrebilder, mat, jobb, dykking.

Definisjon av lidenskap er som følger:
1. sterk erotisk følelse, begjær føle lidenskap overfor noen
2. sterk interesse, begeistring Blomster er hennes lidenskap.

Okay da... Så er alt dere nevnte over her også lidenskap. MEN det er nr 2. Jeg vil skrive litt om nr 1.

I den tråden jeg lagde på facebook var det noen som penset innom det jeg tenker:
Kjærlighet og følelser, dyrkelse, være der for hverandre, bry seg om, sensuell fyllesex, sex, å brenne for noe, elskov, begjær, engasjement, kjærlighet, damer. Om sistnevnte var fra en mann eller kvinne tror jeg er uvesentlig i 2014.

En dame svarte: “T. W. L. Han stjal meg da jeg var ung” Stjal... Hun bruker ordet stjal.

En flott, vakker, ung kvinne svarte: “Meg”. Jeg måtte spørre om hun mente hun selv var lidenskap. Fikk bekreftende svar. Så kult. JEG ER LIDENSKAP. Prøv å si det foran speilet. Jeg testet jeg. Var spesielt.
Jeg har ingen ytterlige kommentarer til det over her. Uhyre interessant. For meg i alle fall.

Scarlett og Rhett hadde det, Carrie og Mr.Big hadde det. Jeg har hatt det og sikkert flere, kanskje alle?







Jeg har to facebook venner som jeg kan kjenne meg igjen i. En dame og en mann. Uavhengig av hverandre. Da denne damen la ut en status om at “Når kjærsteriene tar slutt. Igjen. ”, følte jeg veldig for å sympatisere eller støtte eller i det minste skrive noe. Det var ordet: “Igjen” jeg bet meg merke i. Jeg skrev:



Så kom det et direkte spørsmål jeg ikke forventet:



Ego eller sjel? Det er helt utrolig. For et fantastisk vanskelig spørsmål å gi et seriøst svar på. Jeg svarte derpå at jeg kjørte bil og skulle svare senere. Dette var i september. Jeg må gi opp. Jeg har ikke noe bedre svar enn det jeg svarte fra busslomma: “begge deler!” Og det tror jeg virkelig på. Det er mulig egoet er en liten rottehale foran og at det er hovedgrunnen til at disse lidenskapelige forholdene rakner. I begge ender. Gang på gang.
En måned før dette kjæresteriet tok slutt, fant et annet forhold en ny start. Igjen. Hans venner la ikke sjul på skepsis og forundring:



Og jeg kommenterte. Igjen.
Jeg var like naiv og like positiv. Nå er det forholdet over også. Igjen.



Det hadde vært utrolig morro om jeg kunne satt meg ned en kveld med disse to uparene (pr idag. Imorgen vet vi ikke) og fått stille alle spørsmålene mine. Det hadde tatt tid. Og antakelig gitt meg usedvanlig mye. Jeg skal fortsette å holde et øye til de begge og følge med dem
Jeg ønsker dem uansett masse lykke til med den ene eller andre eller sitt eget ego. Så kan jeg prøve å holde styr på mitt ego så lenge.

Jeg vil avslutte med å dele min definisjon på lidenskap.
For meg er lidenskap når du tenker på, prater om eller er med et annet menneske som får elektrisiteten i kroppen til å ta full fart. Det starter nede i tærne, farer oppover i formel 1 fart med tanks karosseri og smeller i hodet, tømmer hodet og eksploderer som den største og dyreste nyttårsraketten. Lunten blir liggende igjen og knitre fra tid til annen, mens skuddene finner hver celle i kroppen og infiserer dem. Skuddene finner hverandre igjen i den ene hjerteklaffen og sniker seg bakveien inn for så å fylle hjertet med uante krefter for så å avslutte ferden med å legge seg som et bevrende teppe rundt midje og underliv.
Ikke den kuleste Volvo i verden kan gjøre dette med meg.

Trygt? Nei. Stabilt? Nei. Sunt? Nei. Det glade vanvidd? Ja.

Jeg redigerte litt på Google ;)


Fortsatt god advent.

-Anita-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar